موسیقی کلاسیک

تاریخچه موسیقی کلاسیک



موسیقی:

موسيقي ، هنري است كه با استفاده از گزينش اصوات ويژه و تركيب كردن آنها با يكديگر ، با استفاده از اصول و قوانين خود ، بيان مقصود مي كند. به همان صورت كه در شعر و ادبيات ، واژه ها نقش اصلي را دارند و در نقاشي ، خط و رنگ و در معماري ، حجم ، در موسيقي نيز اصوات هستند كه نقش بيان كننده را عهده دار هستند.موسيقي تمام ملل ، از دو عامل اصلي به وجود مي آيد:1 - نغمه 2 وزن

نغمه:

كه آن را لحن ، آوا ، آهنگ ، نوا و ملودي (melody) نيز گفته اند، سلسله اي از اصوات موسيقيائي در توالي يكديگر است. توالي اصوات موسيقيائي در نغمه را ذوق و خواست دروني سازنده آن تعيين مي كند و از اين رو ، تعداد نغمه هاي موسيقي مي تواند بي نهايت باشد.

وزن:

كه آن را ايقاع و ريتم ( rythm) نيز گفته اند، تقسيم زمان به واحدهاي قابل شمارش و متوالي است. نظم و توالي اين تقسيمهاي زماني ، دو عامل اصلي تشكيل وزن است. وزنها نيز بسارند و در تركيب با يكديگر ، انواع تازه اي توليد مي كنند.

موسیقی کلاسیک به موسیقی هنری اروپا گفته می‌شود. شروع این موسیقی را از سده‌های میانه در حدود سال ۵۰۰ پس از میلاد می‌دانند

دوره های موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک را از نظر سبک و تحول تاریخی آن به چند دوره کوچک‌تر تقسیم کرده‌اند:

موسیقی سده های میانه:

این دوره با سقوط امپراتوری روم شروع و تا رنسانس در اروپا ادامه می‌یابد. این دوره دوره شروع و آغازین گام‌های موسیقی کلاسیک است.

موسیقی رنسانس:

در این دوره که شامل سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی می‌شود. موسیقی کلاسیک به طور عمده در ایتالیا شکل گرفته‌است و بیشتر قطعات آثار آوازی هستند.

موسیقی باروک:

این دوره از سال ۱۶۰۰ میلادی شروع وتا حدود ۱۷۶۰ میلادی ادامه می‌یابد. لغت باروک در عالم هنر(نه فقط موسیقی) معادل استادانه زینت دادن و یا ماهرانه درست کردن به کار می‌رود که از مشخصات بارز هنر این سالها بوده‌است.

یکپارچگی در حالت موسیقی از ویژگی‌های موسیقی این دوره‌است.

از معروفترین موسیقیدانان این سبک می‌توان باخ و ویوالدی را نام برد.

موسیقی قرن بیستم:

این دوره را دوره مدرنیسم یا نوگرایی موسیقی کلاسیک می‌دانند.آهنگسازان این دوره هرچه بیشتر سعی کردند تا کارهای خودشون را از سبکهای گذشته متمایز و از باورها و قانونهای گذشته عبور کنند.

موسیقی کلاسیک معاصر:

موسیقی کلاسیک معاصر از سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز شده‌است و تاکنون ادامه دارد.آهنگسازان معاصر کلاسیک بیشتر به ساختن موسیقی مینیمال و آوانگارد روی آورده‌اند.